La qüestió de la gasolina

|

Sentim molt a parlar últimament -i ho patim nosaltres mateixos- sobre el preu del petroli i per extensió, sobre el preu d'un dels seus derivats que més ens agraden: la gasolina. Tal com el petròli travessa la barrera del 100 dòlars, la gasolina i el gasoil no paren de veure el seu preu augmentat proporcionalment. Sembla que la fortalesa de l'euro ens frena una mica aquesta escalada ja que el barril de petroli es paga en dòlars, però els preus s'han enfilat tant, que ni l'escandalosament infravalorat dòlar, ens salva d'haver de buidar-nos les butxaques cada vegada més ràpid. El més descoratjador de tot, és que ens hi resignem. Perquè hem de resignar-nos-hi. O potser no?
Intentaré explicar una mica el què en sé sobre la gran martingala a la que ens tenen sotmesos els nsotres governants i comentaré una mica els preus de la gasolina arreu del món per il·lustrar amb números la situació.
Una de les sorpreses que últimament ha fet trontollar els esquemes a la gent que viu al nostre país, és el fet de que el preu del gasoil (del més senzill) s'hagi posat per sobre del preu de la gasolina (de la més senzilla) a totes les gasolineres del país. Com collons pot ser això! Escoltava jo l'altre dia a la meva gasolinera habitual. Bé, doncs el que sembla que ha passat, és que finalment les coses s'han posat al seu lloc i el gasoil ha acabat sent més car, perquè sempre ha sigut més car. M'explico, fabricar gasoil a partir del petròli és més car que fabricar gasolina. I això em porta a parlar de la martingala que he anomenat abans. Fins ara pagàvem el gasoil més barat, perquè el govern el grabava amb menys impostos que la gasolina. I aquí ve el més divertit de tot l'assumpte: del què paguem pels carburants, més d'un 50% (més d'un 60% de fet!) son impostos. No estem parlant de l'habitual robatòri del 16% d'IVA, estem parlant d'un 60% (aquí podeu veure les dades de l'any 2000). Us enrecordeu de l'enrenou que es va organitzar quan es van posar els 2 cèntims per la sanitat? Segurament l'enrenou va ser tant gran perquè ningú està informat de que realment no regalem 2 cèntims, sinó que en regalem 30 vegades més. Si la gent hagués sabut això, a ningú li hauria vingut de 2 miserables cèntims.
Doncs com deia, el preu dels carburants no només té com a variable inel·ludible el preu del petròli, sinó que també depèn en immensa mesura de com els governs decideixen gravar-lo amb impostos. Això ens porta immediatament a qüestionar-nos l'honestedad dels polítics (oxímoron) quan ens diuen que "ells no poden fer-hi res si els productes de primera necessitat pujen, perquè al pujar el preu de petròli, el transport puja i com a conseqüència tota la resta puja". Si els hi donés la gana podrien manipular una mica el preu dels carburants manipulant-ne els impostos que hi afegeixen. Això sembla clar. Algú ha sentit parlar d'aquest tema en la campanya electoral que acabem de deixar enrera? De fet, algú n'ha sentit parlar mai obertament d'aquest tema? Preguntes retòriques amb resposta fixa.
Concluïnt, ara comencem a pagar més pel gasoil (com ha passat sempre a molts països) segurament per la política de fer-lo més barat durant tantíssims anys, que ha dut a tenir un parc automobilístic amb un percentatge altíssim de cotxes que funcionen amb diésel. I com sempre ha passat en la llei de la oferta i la demanda, això ha fet que al final els preus s'hagin capgirat.
Us deixo per acabar un gràfic amb els preus de la gasolina al món i un altre sobre "de què està fet" el preu de la gasolina.

PREUS DELS CARBURANTS AL MÓN


Els preus estan en Dòlars per Galó. El preu de la gasolina a Barcelona, en Dòlars per Galó (agafant el preu de 1,15Eur/litre) seria de 6,72 Dòlars per Galó. Els preus del gràfic són de fa un temps, no ens espantem tampoc, no és que aqui sigui el lloc més car del món (però gairebé)! I per passar els Dòlars per Galó a Euros per Litre, s'ha dividir entre 5,84. Us podeu fer una idea de les diferències entre Europa i els Estats Units per exemple (on ara es posen les mans al cap per haver de pagar més de 3 dòlars per galó).

DESGLOSSAMENT DEL PREU DE LA GASOLINA ALS ESTATS UNITS

Com es pot veure, allà paguen molt menys, entre d'altres coses perquè els impostos només representen un 13 i un 14% del preu final. També es veu com el diésel està gravat amb més impostos que la gasolina (un 1% més). I ens podem fer una idea de quina manera han hagut de manipular els preus a casa nostra perquè el gasoil fos més barat, mirant el percentatge de preu que correspont al refinament (18% pel gasoil contra només un 8% per la gasolina).

Esperò que tot això serveixi per aclarir alguna cosa a algú. O si més no, que algú n'aprengui alguna cosa.

1 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt bon article!! Poca cosa més es pot afegir, és indignant! cule21